Catatan

Cara mengajar mengikut sikap pelajar

Assalamualaikum dan salam Ramadhan  Sebagai seorang guru, core business guru sememangnya untuk mendidik pelajar. Macam seorang usahawan produk, mesti nak lahirkan produk yang berkualiti..Begitu juga la hasrat seorang guru seperti saya. Pada saya, zaman skrg penuh kecelaruan. Seorang pelajar perlu menguasai ilmu sains kerana dapat membantu mereka mengenal Tuhan, mengenal diri, membantu org lain melalui ilmu mereka dan yg lebih bijak perlu menyelesaikan kemaslahatan umat seperti menghasilkan vaksin, ubat, produk makanan, kosmetik dan kajian2 lain yg penting dan bernilai komersil. Mula2 saya terposting di sekolah yg saya ajar ni, saya mmg tak suka. Ini kerana sekolah ini mempunyai peratus pencapaian yg rendah, disiplin pelajar yg kurang bagus dan pelajar2 non-malay yang kurang penguasaan bahasa melayu dan inggeris. Dulu dalam hati saya mmg nak ajar pelajar dari sekolah-sekolah yang bagus kerana pada saya skill mengajar saya akan bertambah baik jika dapat mengajar pelajar2 yg pandai. T
Imej
Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim Bermula semula penulisanku  dalam blog ni..Lamanya berhenti dan x terasa lamanya masa dh berlalu pergi.  Rasa teringin nak berkongsi dengan semua berkaitan life seharian yg menarik mahupun tidak menarik tetapi masa membataskan..Harap2 lepas ni saya lebih gigih menulis dan berkongsi. Hari terakhir sebelum cuti pekerja ialah hari sukan sekolah...so tugasan yang diberi kpd sy ialah guru yang bertanggungjawab ke atas perbarisan rumah merah selain jd hakim lompat tinggi...Keje saya ialah menconteng muka budak2 ni dgn make up bertemakan hantu dracula...terkejar kejar gak pagi2 tu nk touch muka budak2 ni..tapi puas hati sbb dpt jadi johan perbarisan rumah merah, alhamdulillah.

Buku rujukan sains PT3

Imej
    Tahun 2014 dan 2015 adalah tahun yang sangat mengujakan kerana buku-buku penulisan saya telah keluar menemui pelajar-pelajar seluruh Malaysia.. Happy yang tak terkata apabila buku saya dapat memberi manfaat khususnya kepada pelajar-pelajar tingkatan 3 yang menduduki PT3.     Sebenarnya niat asal adalah nak buat modul untuk kegunaan pelajar sendiri tetapi bertukar menjadi perkongsian pada skala yang lebih besar. Utk menghasilkan kertas model, saya banyak merujuk kepada modul intervensi TIMSS iaitu satu pentaksiran antarabangsa untuk pelajar-pelajar yang berusia 14  tahun. Kebetulan sekolah saya terpilih menduduki peperiksaan tersebut dimana kelas intervensinya bermula sejak April 2014 dan exam pada Oktober 2014...Selain itu saya banyak merujuk ke set soalan dari Singapore. Singapore memang sangat terkedepan dalam soalan2 yang berkehendakkan pelajar berfikir secara aras tinggi..Saya juga memang biasa mengutarakan soalan2 yang pelik dan susah kepada pelajar saya khasnya yang berada

banyaknya nak buat...

Lagi seminggu nak cuti sekolah. Rasanya macam tak terkejar. Banyaknya nak buat..Banyak pentaksiran yang tak dibuat lagi.Kalau boleh nak la seiring dengan rancangan tahunan tapi selalu tergelincir. kalau band 1-3 tu ok jer. Bole bagi terus kat budak2 ni. tapi kalau band 4 dan ke atas letihnya...dengan eksperimen lagi,nak kawal mereka yang ramai. Lagi penat bila bagi arahan rasa dah jelas sangat tapi masih blur dan masih bertanya benda yang sama...aduh,sakit kepala. tapi tak apalah, memang kena akui pelajar-pelajar disini tergolong pelajar sederhana dan lemah. Walaupun di kelas depan namun pencapaian tak seperti yang diharapkan.

eviden oh eviden...

Imej
Semenjak terlibat dengan PBS ni meja saya menjadi sangat lah tak teraturnya..selagi belum siap key in di sppbs selagi tu lah semuanya bakal berlonggok di sini sana .Disebabkan saya diberi tanggungjawab mengajar kelas pandai, sederhana dan lemah maka eviden eviden pun perlu berbeza mengikut aras pelajar. untuk kelas yang pandai saya menggunakan buku seperti didalam gambar cuma ada sesetangah soalan tak menenpati deskriptor..jadi pandai2 la saya menambah atau membuang soalan yang tak perlu. untuk kelas sederhana dan lemah memamng saya akan menyediakan set soalan khas untuk mereka2 yang tersayang.kadang2 tu untuk kelas yang lemah penatlah kita menyediakan soalan tapi kesudahannya kertas kosong yang dihantar takpun main letak je jawapan tanpa berfikir. Untuk mereka ada pilihan jawapan. huhu..
sains tingkatan  dah ada deskriptor baru start feb 2013
Mesyuarat Agung PIBG kali ke 30 2013... Diberi tugas mengendalikan slot berkaitan PBS untuk ibu bapa. Satu cabaran yang berat walaupun hanya 10-15 minit sahaja. untuk program PBS ni sahaja rasanya dah 4 kali memberi taklimat. Yang pertama dulu sewaktu diperingkat daerah, di peringkat sekolah untuk guru-guru. Kali ke 3 untuk barisan pentadbir dan kini untuk ibu bapa. berdoa semoga semuanya baik-baik belaka