Model pembelajaran instruksi 5E
Alhamdulillah akhirnya berjaya gak menjenguk blog ni...cikgu Lina berazam akan lebih byk menulis di ruangan ini untuk menyimpan ilmu yang dipelajari selama ini dan berkongsi apa yang ada seadanya...InsyaAllah
Kali ini cikgu Lina nak berkongsi apa sebenarnya model instruksi 5E. Model pembelajaran ini adalah didokong oleh pembelajaran bersifat inkuiri penemuan iaitu gaya pembelajaran aktif mengikut Teori Konstruktivisme dimana pelajar membina pengetahuan sendiri. So guru2 yang merancang untuk menjalankan aktiviti inkuiri tu lebih cantik seandainya menulis RPH berdasarkan 5 fasa berikut.
Fasa 1 : Melibatkan (Engage)
· Fasa
ini melibatkan pelajar secara langsung dalam memahami konsep baru yang
dipelajari oleh mereka.
· Pelajar
diminta menjawab soalan, mengenalpasti masalah dan boleh memberikan pandangan
dimana miskonsepsi berkaitan konsep sains yang dipelajari boleh dikenalpasti.
· Aktiviti
yang boleh dijalankan seperti sesi sumbangsaran, menonton video, demonstrasi
guru dan aktiviti hands on.
Fasa 2 : Meneroka (Explore)
· Fasa
ini melibatkan pelajar meneroka pembelajaran mereka. Dari situ, mereka akan
membentuk pemikiran baru dan menghubungkan dengan pengetahuan sedia ada.
· Aktiviti
yang boleh dijalankan seperti eksperimen, penyiasatan, aktiviti hands on,
membina model.
Fasa 3 : Menerangkan (Explain)
· Fasa
ini melibatkan pelajar menerangkan hasil kerja atau dapatan mereka daripada
aktiviti yang telah mereka laksanakan di fasa meneroka.
· Melalui
penerangan secara individu atau berkumpulan akan menghasilkan perkongsian idea
dan percambahan ilmu pengetahuan di kalangan pelajar.
· Aktiviti
yang boleh dijalankan seperti pembentangan, Gallery walk, lakonan semula.
Fasa 4 : Menghuraikan (Elaborate)
· Fasa
ini mencabar kefahaman konsep yang diterangkan oleh pelajar di dalam fasa
menerangkan.
· Melalui
fasa ini miskonsepsi diperbetulkan. Jika tiada miskonsepsi, melanjutkan lagi
pemahaman
mereka tentang konsep yang dipelajari.
mereka tentang konsep yang dipelajari.
· Aktiviti
yang boleh dijalankan seperti pengaplikasian konsep sains dalam kehidupan harian.
Fasa 5 : Menilai (Evaluate)
· Fasa
ini melibatkan penilaian keseluruhan penguasaan dan kefahaman pelajar yang terbina
daripada standard kandungan dan standard pembelajaran yang ditetapkan pada hari tersebut.
daripada standard kandungan dan standard pembelajaran yang ditetapkan pada hari tersebut.
· Guru
bole menilai kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai oleh pelajar. Penilaian
boleh jadi formatif atau sumatif
· Contoh
penilaian adalah kuiz, ujian, pemerhatian guru, pelajar membuat refleksi atau
penilaian mengikut rubrik yang ditetapkan.
Ulasan
Catat Ulasan