Think-Pair-Share : satu contoh PAK21

Teknik think, pair and share merupakan satu teknik yang sangat saya gemari sewaktu menjalankan aktiviti yang melibatkan kolaborasi pelajar. Oleh itu saya memilih teknik ini sebagai satu kajian tindakan saya..

Mari kita layan foto sepanjang kajian tindakan saya berlangsung...

Pelajar sedang menjalani ujian pra..Penting nak tau tahap pemikiran pelajar berbeza atau tidak sebelum dan selepas teknik ni digunapakai.






Now...kita apply teknik di kelas..Kelas yg saya pilih ni kelas sederhana je jadi macam2 aras kefahaman dan macam2 ragam lah nak hadap..sabar cikgu, yang penting arahan mesti jelas.

Think ~ Fikir sendiri2 dulu berkaitan tugasan yang diberi. Keluarkan idea2 yang penting.


            
















Pair ~  Secara berpasangan bincangkan idea2 yang telah disenaraikan secara bersendiri tadi





             







Share ~  Kongsikan dengan semua pelajar...Untuk kitaran ke 2 saya kongsikan hasil dapatan mereka ke dalam komuniti kelas di Google +



              













Apa keputusannya?
 

Analisis ujian pra dan pasca
Jadual 2 : Keputusan ujian pra dan ujian pasca 1 responden kajian bagi kitaran 1.
BIL
PELAJAR
MARKAH UJIAN PRA (%)
MARKAH  UJIAN PASCA 1 (%)
PENINGKATAN
1.
AMIRA ADLIANA
40
53
+13
2
ARFA SYAZZUANI
60
62
+2
3
EIRSYAD SAKHAWI
33
73
+40
4
FATIN NUR ASILAH
47
67
+20
5
MUHAMMAD AFIQ MUZAMMIL
27
60
+33
6
MUHAMMAD EMIR IRFAN
60
67
+7
7
MUHAMMAD HAZARUL NAUFAL
40
73
+33
8
MUHAMMAD ZIKRY TADWIN
47
67
+20
9
NG XUAN CHENG
40
60
+20
10
NOR FAZILAH
47
67
+20
11
NUR ANISAH MAISARAH
40
47
+7
12
RISMA HIDAYAH
26
60
+34
13
YONG JIN
26
60
+34
14
ZULAIKA
40
80
+40

Jadual 3 : Menentukan terdapat perbezaan min markah ujian pra dan ujian pasca.
Peperiksaan
Min
Sisihan piawai
t
df
p
Ujian pra
40.9
10.90






-6.778
13
.000
Ujian pasca
64
8.47




Analisis ujian t-berpasangan terdapat perbezaan signifikan antara min markah sains ujian pra (Min = 40.9, SP=10.9) dengan min markah sains ujian pasca (Min = 64, SP=8.47), t(13) = -6.778, p= .000<0.05. Ini memberi implikasi bahawa pencapaian pelajar dalam ujian pasca lebih baik berbanding dengan pencapaian ujian pra.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Model pembelajaran instruksi 5E

Pembelajaran Berasaskan Projek sains KSSM