Think-Pair-Share : satu contoh PAK21
Teknik think, pair and share merupakan satu teknik yang sangat saya gemari sewaktu menjalankan aktiviti yang melibatkan kolaborasi pelajar. Oleh itu saya memilih teknik ini sebagai satu kajian tindakan saya..
Mari kita layan foto sepanjang kajian tindakan saya berlangsung...
Pelajar sedang menjalani ujian pra..Penting nak tau tahap pemikiran pelajar berbeza atau tidak sebelum dan selepas teknik ni digunapakai.
Now...kita apply teknik di kelas..Kelas yg saya pilih ni kelas sederhana je jadi macam2 aras kefahaman dan macam2 ragam lah nak hadap..sabar cikgu, yang penting arahan mesti jelas.
Think ~ Fikir sendiri2 dulu berkaitan tugasan yang diberi. Keluarkan idea2 yang penting.
Pair ~ Secara berpasangan bincangkan idea2 yang telah disenaraikan secara bersendiri tadi
Share ~ Kongsikan dengan semua pelajar...Untuk kitaran ke 2 saya kongsikan hasil dapatan mereka ke dalam komuniti kelas di Google +
Mari kita layan foto sepanjang kajian tindakan saya berlangsung...
Pelajar sedang menjalani ujian pra..Penting nak tau tahap pemikiran pelajar berbeza atau tidak sebelum dan selepas teknik ni digunapakai.
Now...kita apply teknik di kelas..Kelas yg saya pilih ni kelas sederhana je jadi macam2 aras kefahaman dan macam2 ragam lah nak hadap..sabar cikgu, yang penting arahan mesti jelas.
Think ~ Fikir sendiri2 dulu berkaitan tugasan yang diberi. Keluarkan idea2 yang penting.
Pair ~ Secara berpasangan bincangkan idea2 yang telah disenaraikan secara bersendiri tadi
Share ~ Kongsikan dengan semua pelajar...Untuk kitaran ke 2 saya kongsikan hasil dapatan mereka ke dalam komuniti kelas di Google +
Apa keputusannya?
Analisis ujian pra dan pasca
Jadual 2 : Keputusan ujian pra dan ujian pasca 1 responden kajian bagi kitaran 1.
BIL
|
PELAJAR
|
MARKAH UJIAN PRA (%)
|
MARKAH UJIAN PASCA 1 (%)
|
PENINGKATAN
|
1.
|
AMIRA ADLIANA
|
40
|
53
|
+13
|
2
|
ARFA SYAZZUANI
|
60
|
62
|
+2
|
3
|
EIRSYAD SAKHAWI
|
33
|
73
|
+40
|
4
|
FATIN NUR ASILAH
|
47
|
67
|
+20
|
5
|
MUHAMMAD AFIQ MUZAMMIL
|
27
|
60
|
+33
|
6
|
MUHAMMAD EMIR IRFAN
|
60
|
67
|
+7
|
7
|
MUHAMMAD HAZARUL NAUFAL
|
40
|
73
|
+33
|
8
|
MUHAMMAD ZIKRY TADWIN
|
47
|
67
|
+20
|
9
|
NG XUAN CHENG
|
40
|
60
|
+20
|
10
|
NOR FAZILAH
|
47
|
67
|
+20
|
11
|
NUR ANISAH MAISARAH
|
40
|
47
|
+7
|
12
|
RISMA HIDAYAH
|
26
|
60
|
+34
|
13
|
YONG JIN
|
26
|
60
|
+34
|
14
|
ZULAIKA
|
40
|
80
|
+40
|
Jadual 3 : Menentukan terdapat perbezaan min markah ujian pra dan ujian pasca.
Peperiksaan
|
Min
|
Sisihan piawai
|
t
|
df
|
p
|
Ujian pra
|
40.9
|
10.90
| |||
-6.778
|
13
|
.000
| |||
Ujian pasca
|
64
|
8.47
|
Analisis ujian t-berpasangan terdapat perbezaan signifikan antara min markah sains ujian pra (Min = 40.9, SP=10.9) dengan min markah sains ujian pasca (Min = 64, SP=8.47), t(13) = -6.778, p= .000<0.05. Ini memberi implikasi bahawa pencapaian pelajar dalam ujian pasca lebih baik berbanding dengan pencapaian ujian pra.
Ulasan
Catat Ulasan