Catatan

Kajian Lapangan : Sains ting 2

Imej
Assalamualaikum Pelajar tingkatan 2 tahun 2017 ni masih mengikuti syllabus KBSM..Bila sampai ke topik saling bersandaran antara organisma hidup maka marilah kita manfaatkan kelebihan bersekolah di kawasan kampung ni.. Ada beberapa habitat disekeliling sekolah ni antaranya padang, kolam, taman sains dan kebun kelapa sawit. So cikgu bagi pelajar meninjau di kawasan yang mereka pilih untuk lihat sendiri bagaimana setiap organisma hidup saling bersandaran dan saling berinteraksi dalam satu komuniti dan tak dilupakan interaksi dengan benda bukan hidup. Pembelajaran kendiri begini pastinya meningkatkan pengetahuan mereka kerana mereka pergi untuk membuat tinjauan ke habitat yang dipilih... Balik kena buat laporan kajian mengikut pemerhatian dan pemahaman mereka sendiri.            Kajian yang dijalankan di kolam dan taman sains....Happy students, happy me Kajian yang dijalankan di padang dan kawasan kebun sawit  Balik cikgu urut kaki la...penat jalan sana sini..dah la jauh

Minggu Sains & Matematik : Saintis muda

Imej
Tahun ni buat simple je sebab minggu sains dan maths bertembung dengan sukan.. Walaupun simple hanya 3 stesen tapi cikgu pastikan ianya menguji kemahiran saintifik pelajar. Nampaknya ramai gak pelajar ni yang kurang arif mengendalikan alat radas dan nak memahamkan arahan yang diberikan. Kan ada kajian kata pelajar Malaysia tak tahu baca manual..ada gak kebenarannya..Menurut pensyarah cikgu, di luar negara pre school students dh dilatih membuat hipotesis...Kalau kat Msia agak2 macam mana...syllabus susah sket pun dh tak bole kejar...aiyooo Dari sudut pandang cikgu, penting untuk pelajar ni dilatih membaca manual/prosedur. Bila cikgu interview dalam kelas mmg pelajar mengaku kurang faham dan sukar mengikuti prosedur eksperimen...Ibaratnya nak buat kek tapi tak tau follow resepi...agak2 jadi apa ye kek tu..

KSSM sains : Pembelajaran secara kolaborasi ( Aktiviti berstesen)

Imej
Agak lambat memuatnaik akiviti ini tapi nk juga tulis... Sebagai panduan kepada sekolah yang berbilang kaum dan tahap penguasaan bahasa melayu dan inggeris adalah sederhana. Sepanjang pengalaman saya menjalankan aktiviti berbentuk kolaboratif dan pembelajaran kolaborasi, apa yang menjadi kekuatan sesuatu teknik itu ialah Pelajar memahami arahan dan langkah-langkah yang perlu diikuti. Pengurusan aktiviti dan masa Objektif pembelajaran tercapai...boleh diuji melalui standard pentaksiran. Bukan pelajar main ikut je apa yang kawan buat tapi berakhir dengan tak faham apa2..huhu Teknik mudah dan menyeronokkan..Kalau boleh sewaktu pembentangan minta pelajar bentang mengikut karakter mereka dan soal jawab secara terus antara pembentang dan audien so tak adalah bosan. (Ini berdasarkan sesi temubual bersama kumpulan kajian tindakan saya, mereka bosan mendengar presentation kawan secara sehala)  Kelemahan yang perlu ditangani: Pelajar pasif @ penumpang sahaja dimana golongan ini hanya

Strategi Ikhtiar lulus sains

Imej
Buku strategi ikhtiar lulus? Apa tu? Untuk lulus je ke...abis tu nak score camana.... Rileks anak2 pelajar cikgu nak terangkan apa yg bagusnya dengan buku ni Buku ni mengandungi nota pendek dan padat..mudah dibaca dan dingati. Jadi nak lulus lebih mudahkan... Buku ni warna warni..Gambar bewarna dan apa yang penting kata kunci semua diwarnakan dengan warna lain..Lebih mudah diingat dan tak bosan nak hadap berjam jam. Ada contoh soalan dan jawapan tak payah diselak dibelakang..ada pada muka surat yang sama...senangkan..umpama ada guru di sebelah ketika belajar gitu....

Think-Pair-Share : satu contoh PAK21

Imej
Teknik think, pair and share merupakan satu teknik yang sangat saya gemari sewaktu menjalankan aktiviti yang melibatkan kolaborasi pelajar. Oleh itu saya memilih teknik ini sebagai satu kajian tindakan saya.. Mari kita layan foto sepanjang kajian tindakan saya berlangsung... Pelajar sedang menjalani ujian pra..Penting nak tau tahap pemikiran pelajar berbeza atau tidak sebelum dan selepas teknik ni digunapakai. Now...kita apply teknik di kelas..Kelas yg saya pilih ni kelas sederhana je jadi macam2 aras kefahaman dan macam2 ragam lah nak hadap..sabar cikgu, yang penting arahan mesti jelas. Think ~ Fikir sendiri2 dulu berkaitan tugasan yang diberi. Keluarkan idea2 yang penting.              Pair ~  Secara berpasangan bincangkan idea2 yang telah disenaraikan secara bersendiri tadi               Share ~  Kongsikan dengan semua pelajar...Untuk kitaran ke 2 saya kongsikan hasil dapatan mereka ke dalam komuniti kelas di Google +